Svenssons på Lilla Grimslätt

2017-04-27
10:23:48

April 27 2017

Den kallaste vår jag kan minnas, minusgrader på nätterna, snöblandat regn och en kall nordan. Det är inte vad man önskar sig så här års.
Men just nu verkar det som vi kan se ljuset i tunneln, i går var det sol, men en kall nordan, idag skiner solen och det verkar ganska lungt. Trädgårdsarbetet går lånsamt framåt och i kuvösen växer det så det knakar, men vill ju helst kunna ta bort den och få ordning i växthuset. Plantor i källaren står och väntar på omplanetering och flytt. 
 
 
                                '''
 
I söndags blev nya potatislandet är klart, underst ett lager med tidningar sedan lite "skrofs" från trädgården, brunnen stallgödsel och ensilgage, potatisen gror i källaren och kanske kanske kan vi sätta ner potatisen i början av maj, om vädergudarna står oss bi. 
 
 
I går rensade jag mellan pallkragarana på baksidan, en krage ska bytas och nästa år måste ytterligare en bytas ut.
En kruka  Rosmarin  och två krukor timjan planterade. Mellan raderna av vitlök gör jag ett försök med rädisor.
Blötläggning av Janpansk Humle och luktärtor ligger i dagens planering. kanske också lite omskolning av tomater oh chili. 
Även hallonbuskar och vinbärsbukarna fick en översyn, idag skall de gödslas med hönsgödsel.
Rosrabatten är också rensad och klar, nästa vecka kanske rosorna kan klippas ner.
Ha ha, upptäckte att bocken  glömde 4 tulpaner, nästa år blir det krig om han  visar sig. i alla år har jag klarat tulpanerna från rådjuren, men den j---la bocken hittade dem i år, grrrrr.
 Mycke´å  göre på går´n, moster, som Karlsson i Hesöborna sa.
 
Biodling
 
Den kalla våren gör att jag ligger vaken på natten och undrar hur mina små bin mår. I går kände jag på lådan till samhälle nr 2 och den kändes oroväckande lätt. Så vad gör en stackar nybörjare, jo kastar sig på telefonen till sin  underbare mentor, Bertil. Tack för att du finns och är så hjälpsam, love you. 
Kokade en sockerlösning som jag hällde utbyggda ramar, fyllde en yngellåda med 5 utbyggda ramar varav en hade täckt honung samt mellanväggar längst ut. Istället för rökpusten testade jag Bee Wellness och det verkade fungera bra, Nu står yngellådan längst ner och i natt har jag sovit lungt. 
I kupa nr 1 tycker jag med mina amatörögon att det ser bra ut.
Snart blir det väl nya sömnlösa nätter, när risken för svärmining och annat otyg dyker upp. 
 
 
Kommentar:
2017-04-27 @ 10:50:39
#1: Storasyster

Härliga bilder. Vad duktig du är.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: