Svenssons på Lilla Grimslätt

2017-12-21
16:42:25

21 december 2017

 
 
Årets traditionella julkonsert i Kville kyrka julkonsert är avklarad, nu kan julen börja. 
Christer förbereder det traditionella julbadet i tunnan. Så här såg det ut förra året. 
 
             
 
Vilket konstigt vinterväder, ena dagen är det 10,3 minus nästa morgon plus 3. 
Bilderna är tagna med en dags mellanrum,  är det vinter så är det, då ska det inte regna och vara dimmigt, fy för den lede.
 
 
 
Julen står för dörren och idag har vi inhandlat julmaten. julgranen står på terassen och juldekorationer utanför dörren är klara, sedan en tid tillbaka. Det är så sönt med lite ljus, eftersom  det är så otroligt mörkt på vinern här ute i skogen. 
 
                                                           
 
Härom dagen mötte Balder och jag  en älg på morgonpromenaden, vi stod en lång stund och stirrade på varandra, innan vi gick åt var sitt håll. (jag gick först).
 
 
Det är  ingen mästerfotograf som varit framme, men det syns ju att det är en älg iallafall. 
Dessutom var det gryning så ljuset var inte det bästa, men nu vänder vi mot ljusare tider igen.
 
 
Trädgård
Just nu planerar jag att så mina första frön. Chili står först på listan och en busktomat som heter Wilma, Den lär gå att odla i ett fönster om man vill ha tidig skörd. Så det får bli ett försök i år.
Alla fröpåsar är sorterade och ligger nu månadsvis i kuvert. 
 
 
Några målsätningar inför 2018:
Så varje månad för längre skörd (Svårt)
Vinterså i växthuset för tidig skörd (lätt)
Försöka  hålla bättre ordning på märkpinnar, så jag slipper gissa vad det är som kommer upp ( Skitsvssårt)
Utöka mina odlingar (medelsvårt)
Sätta staket runt odligen för att hålla den Dj---la bocken borta (Christer jobb)
Skriva dagbok om vad jag gör (Medelsvårt). Stor kalender införskaffad. 
Förgro potatisen i jord (medel)
 
Svårighetsgraderna har att  med min personlighet att göra, för allt är egentligen lätt utom det jobb, som är Christers, det är inget för mig. Jag hantlangar och kommer medglada tillrop  goda ideer.
Det blir säkert fler odlingsmålsättningar med tiden, men de sparar jag till ett annat tillfälle. 
 
En annan målsättning  (inget nyårslöfte) är att gå ner de där retliga 4 kilona som smugit sig på.
Tror det sker på natten när jag inte är på min vakt. 
 
My new lokk 2018 Ha ha. Lita kan man väl få drömma. 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: