Svenssons på Lilla Grimslätt

2017-11-07
18:19:11

7 november 2017

Ramslök, vitlök,  jordärtskockor, Freja  och bocken
 
 
 
Ramslök i björkdungen                                                      Den nyfikna kattten Freja

 
I går kom den beställda ramslöken och den är satt i en liten björkdunge . Nu håller jag alla tummar, jag har, för att den sak komma upp till våren. Så spännande det ska bli. Kan ju bli platt fall, men har jag tur tar den sig fint i dungen.
 Den nyfikna  lilla katten Freja, var ju förstås tvungen att gå dit och vältra sig precis innan jag hann täcka alla lökarna. Är det inte bocken så är det katten som sabbar. Det var bara att börja om och se till att lökarna kom ner där de skulle. Cirka 50 st lökar kom ner i jorden.
 
 
 
 
              
 Vitlök                                                                Jordärtskockor
 
Vitlöken är också på plats i landet, bredvid gräslöken. Två sorter blev det.  Vigor och Therador, ekoglogiska lökar är på plats. Nu gäller det att lura ut vad jag kan samplantera med vitklök. Här gäller det att utnyttja varje kvm.
 
I Pallkrage nr1 har  jordärtskockorna fått sin nya  hemvist. De har jag haft allt för länge i ungarnas gamla opitimistjolle. Nästa år tror jag det får bli lite vackra blommor i optimisten, min nya favorit dahlia, kanske.
Samtliga pallkragar har laddats med bokashi, med undatag av Pallkrage nr7. Om mildvädret håller i sig hinner jag ladda även den.
 
 
 
 
                            
                                                           
 
                                                             Kvar efter bockens framfart.
 
 
Till sist en  rapport om den dj-la bockens framfart i vår trädgård. Efter att ha tagit i stort sett allt jag odlat ute i år,  avslutade han säsongen med att stjäla all persilja, som jag skulle skörda och frysa in den här veckan. Dessutom har han dragit upp halva beståndet av mina vintermorötter. Tror ni inte att han också lyckats med konsstycket att dra upp några tulpanlökar, som jag satt för några veckor sedan. Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag han har god hjälp av geten också (rådjurshonan alltså), getter har jag inga ännu.
Nyu är det fullt krig:
Staket, stängsel, nättält till pallkragar, fiberduk, fårull, revira och allt annat som jag kan komma på. Här ska det inte gödas några rådjur nästa år.
/Siv
 
Kommentarer:
2017-11-07 @ 18:39:50
#1: Storasyster

Var modig lillasyster, kan du inte muta ngn jägare att jägaren tar bocken med hustru av daga??

2017-11-07 @ 18:42:27
#2: Anonym

Ja och sedan ta vara på köttet:-). /systerdotter Therese

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: