Svenssons på Lilla Grimslätt

2017-10-15
18:16:00

15 oktober 2017 Höststädning

Intetionen att skriva på bloggen flera dagar i veckan var nog bra, men fungerade den. Nej, verkligen inte, hur kan det bli så och hur ska mitt teflonminne komma ihåg vad jag gjort och inte gjort i trädgården. Inte ens i min trädgårdsdagbok har jag skrivit särskilt  ofta, trots att den kan ligga i köket, nära till hands.
Appen Gardenize har jag inte heller lyckats skriva i, trots att mobilen hela tiden ligger i fickan. Hur blir det så här????
Undrar om det kan bli bättring till nästa trädgårdsäsong?????.
 
Växthuset är rensat och tvättat och de flesta krukor är rengjorda, inför nästa odlingssäsong. Nu återstår att sätta upp innertältet innan den riktiga kylan sätter in. Där kommer jag att förvara citronträdet, pelargonier, dahlilökar kaktusar, kannor och lite till. Jag hoppas kunna hålla frostfritt med frostvakt och en temperatur på ca 4 grader varmt.
 
MIn stolthet i år är mina dahlior som jag drog upp ifrån frön, mycket billigare än att köpa knölar. Det blev så fina och har blommat ända fram till den tredje frostnnatten, som kom i förra veckan. Nu är knölarna upptagna och och ligger på tork innan vintervilan. 
Nästa år blir det mer dahlior från frö.
 
 
På tal om nästa trädgårdssäsong har den ju på sätt och vis  redan börjat, fast årets ännu inte avslutad. Nu pågår det rensning av gamla grödor, lite ogräsrens och täckning så att ogräset  inte får fäste,  samtidigt som det ger lite extra struktur  och näring till jorden.
Potatisen är uppplockad, jag är inte nöjd med skörden i år, den var ganska stor, men många potatisar var dåliga, nästa år återgår jag till Amandin och Asterix.
Vitlöken har kommit med posten och den ska  sättas ner så snart jag får tid och bestämt var den ska sättas. 
En del fröer är beställda och några av dem kan man vinterså, får se om tiden räcker till och vädret tillåter.
Vintern kommer att gå fort eller hur?
 
Rådjursstaketet har vi tagit ner och nästa år  blir det ett lågt staket och innanför sätter vi upp ett högre nät som vi lätt kan fästa i det lägre, då hoppas jag att rådjuren låter min gröda vara ifred. 
På tal om det så tog rådjuren min grönkål för tredje gången, all morotsblast och jordgubbsblad, Detta hände när vi var i Italien och stängslet hade blåst ner. Ja ja det finns det som är värre här i världen. 
 
I dag har jag satt lökar vid gäststugan. Där behövdes mer så jord, så jag fyllde på med  fuljord och sedan lite hönsgödsel, som jag hade kvar, Det blev  tulpaner krokus och allium på kortsidan
På framsiddan fyllde jag på med fuljord och bokashijord och ner med lökarna.
Här blev det tulpaner och porslinshyacint.
Båda bäddarna är täckta med gräsklipp, nu är det bara att hålla tummarna att det tittar upp små blommor till våren. 
 
Det går framåt, med det är så mycketmer kvar. Stenpartiet, pallkragarna på baksidan och den fula rabatten framör dem Bärbúskar ska klippas ,potatislandet rensas och täckas. Hoppas det här varma vädret håller i sig ett tag till, så att jag hinner med. 
 
Jag är relativt nöjd med mitt odlingsår, frånsett att rådjuren, för första gången sedan vi flyttade hit 2000, har gått hårt åt mina odlingar. Men man lär så länge man lever och nästa år är det fullt krig, då ska jag ha min grödor själv.
Detta har den dj--la bocken satt i sig.
Spetskål
Tulpaner
Rosbuskar
Jordgubbar två gånger
grönkålen tre gånger
Morotsblasten
 
Det är säker mer, detta kommer jag i håg just nu. Än så länge har jag inga mördarsniglar, så det får man väl vara tacksam för, så länge det varar.
 
 
 
 
 
Kommentar:
2017-10-15 @ 20:15:05
#1: Storasyster

Så fint du kommer att få det i din nya rabatt. Det ska bli kul att se i vår.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: